صدای قیژ قیژ هنگام کلاچ گرفتن

صدای قیژ قیژ هنگام کلاچ گرفتن

به طور طبیعی کارکرد قطعات خودرو نباید با صدای ناهنجار خاصی همراه باشد و در صورت وجود هر صدایی باید درصدد رفع آن اقدام کرد. برای مثال وجود صدای تق تق موتور خودرو ( یا همان ناک زدن موتور خودرو) نشان از کیفیت پایین بنزین دارد که با استفاده از انواع اکتان بوستر ها قابل حل است. کلاژ یا کلاچ در خودرو وظیفه قطع اتصال موتور از گیربکس یا جعبه دنده خودرو را دارد. به طور طبیعی کارکرد این قطعه با تولید صدای خاصی همراه نیست و در صورت بروز هرگونه صدایی مانند قیژ قیژ، قر قر و… ، می توان گفت دچار آسیب یا مشکل شده. در ادامه درباره انواع این صدا ها و راه های رفعشان می گوییم.

 

کلاچ چیست؟

ریشه لغوی کلاچ از یک واژه در زبان آلمانی می آید که به معنی اتصال است. در کل به وسیله‌ای گفته می‌شود که وظیفه اتصال یا قطع کردن را به جا بیاورد. راننده در زمان دلخواهش می تواند به وسیله کلاچ اتصال موتور را از جعبه دنده جدا کند ، در واقع در حالی که موتور روشن است ، چرخ دنده ها در جعبه دنده نمی چرخند در نتیجه خودرو حرکت نمی کند. از کلاچ در زمان تعویض دنده یا متوقف کردن موتور استفاده می شود . این سیستم توسط پدال کلاچ زیر پای چپ راننده کار می کند و برای کار کردنش راننده باید پای چپ پدال را تا انتها فشار دهد. در زمان شروع حرکت پس از گذاشته شدن جعبه دنده در دنده یک باید پای چپ راننده آرام از روی پدال کلاچ برداشته شود تا از به جلو پریدن خودرو جلوگیری شود . زمانی که کلاچ گرفته می شود حالت خلاصی و زمانی که کلاچ رها می شود حالت درگیر شدن کلاچ رخ می دهد.

صدای سوت هنگام رها کردن کلاچ به چه معناست؟

گاهی زمانی که خودرو درجا کار می‌کند صدای سوت مانندی به گوش می رسد که در زمان فشردن کلاچ ، قطع می شود.  در این زمان به احتمال زیاد مشکل اصلی از بلبرینگ کلاچ می باشد. و در چنین زمانی باید سریع تر بلبرینگ های کلاچ را تعویض کرد. در برخی موارد نیز ممکن است صدا از سمت بلبرینگ های گیربکس باشد که به دلیل درست کار کردن چنین صدایی را تولید می کند.

صدای تق تق هنگام رها کردن کلاچ به چه معناست؟

این مورد ممکن است مربوط به سیم کلاچ باشد که به طور معمول با تعویض آن مشکل بهبود می یابد . درواقع هنگامی که سیم کلاچ خشک باشد رها کردن آن به مشکل می خورد و باعث می شود زمان رها کردن کلاچ به موتور ضربه وارد شده و همچین صدایی تولید شود.

فرسودگی دیسک خودرو

دیسک و صفحه از اصلی‌ترین قطعات خودرو می باشد. این قطعه معمولا در خودروهای دنده‌ای استفاده می شود. کلاچ شامل صفحه، دیسک و بلبرینگ است که به صفحه فلایویل متصل می شود. این سیستم نقش مهمی در انتقال نیرو به چرخ‌دنده و به حرکت درآوردن خودرو دارد. خلاصه صفحه کلاچ هم می‌تواند باعث صدای کلاچ شود، صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی در خودرو است که باید پس از مدتی که از آن استفاده می‌کنید آن را عوض کنید. تمام شدن صفحه کلاچ دلایل متفاوتی مانند رانندگی طولانی در مسیرهای سربالایی، رانندگی با شتاب زیاد و سرنشینان زیاد خودرو می تواند داشته باشد که منجر به فشار آمدن به صفحه کلاچ می شوند به جز این فرسودگی غلتک ها در زمان فشار پدال کلاچ باعث ایجاد صدا شده در نتیجه وقتی پدال را تا انتها فشار دهید و صدایی بشنوید ، به معنای فرسودگی بلبرینگ کلاچ یا بلبرینگ پشت میل لنگ خشک است.

شنیدن صدا موقع جا زدن دنده نشان از چیست؟

منشا این صدا کلاچ نیست اما می تواند از دلایل صدای کلاچ ماشین به شمار برود. احتمالا مشکلی در سیستم کلاچ پیش آمده که برای جا رفتن دنده در ماشین مانع ایجاد می کند. به طور کلی از اصلی ترین دلایل خرابی یا صدا دادن کلاچ، مشکل در بلبرینگ می باشد و زمانی که در حرکت ، پدال کلاچ را فشار دهید تولید صدا می کند. اگر این مشکل باشد هنگامی که در حال حرکت پدال کلاچ را فشار دهید این صدا تولید می شود. من حیث المجموع نوع و زمان صدا ، علت آن را مشخص می کنند. اما اگر هنگام گرفتن یا ول کردن کلاچ صدا ایجاد شد مشکل از سیم کلاچ و خشک بودن آن نشئت می گیرد.

راهکار دقیق برای رفع صدای کلاچ

برای تشخیص دقیق مشکلی که باعث صدای کلاچ خودروی شما شده ، ترجیحا به مکانیک مراجعه کنید تا با دقت بیشتری مشکل خودروی شما بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید