کیفیت بنزین در ایران

کاهش کیفیت بنزین عامل اصلی افزایش مصرف سوخت خودرو‌هاست. بنزین ارائه شده در ایران با استاندارد‌های روز جهان همخوانی ندارد و باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب دیدن موتور خود‌رو‌ها می‌شود. اگرچه بحث کیفیت بنزین مصرفی در ایران، مدتهاست که مطرح است و اغلب هم تحت‌الشعاع بحث قیمت و مشکلات عرضه قرار گرفته و جدی گرفته نشده است. کیفیت بنزین در ایران به طور کلی در بازه اکتان 85 تا 87 قرار دارد، که این سطح اکتان برای خودروهای جدید، به ویژه خودروهای خارجی و توربو، به هیچ عنوان مناسب نیست. این خودروها معمولاً نیازمند بنزین با اکتان 92 تا 94 و بالاتر هستند.

میزان گوگرد در بنزین ایران

میزان گوگرد در بنزین ایران از دیگر مواردی است که دبیر انجمن خودرو‌سازان به آن اشاره می‌کند: میزان گوگرد بنزین ایران حدود هزار PPM است و این در‌حالی است که میزان گوگرد بنزین اروپا PPM ۵۰ است؛ یعنی بنزین ایران ۲۰ برابر استاندارد ۲۰۰۴ اروپا گوگرد دارد که این ذرات، قابل سوختن نیست و همراه با دود اگزوز در هوا پخش شده، وارد ریه‌های مردم می‌شود.

عواقب استفاده از بنزین با کیفیت پایین

خودروهای مدرن، به ویژه آن‌هایی که دارای موتورهای توربو هستند، طراحی شده‌اند تا با سوخت‌های با اکتان بالا کار کنند. استفاده از بنزین با اکتان پایین می‌تواند منجر به مشکلات جدی از جمله:
• خام سوزی: احتراق ناقص سوخت که باعث افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های بیشتر می‌شود.
• ناک‌زدن (پیش‌سوزی): پیش‌سوزی می‌تواند فشار اضافی بر موتور وارد کند و آسیب‌های جدی ایجاد کند.
• آسیب به پیستون‌ها: ناک‌زدن می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستن پیستون‌ها شود.
• خرابی سرسیلندر: فشار شدید ناشی از ناک‌زدن می‌تواند به سرسیلندر آسیب بزند و منجر به نشتی روغن شود.
• آسیب به کاتالیزور: ناک‌زدن می‌تواند دما را در سیستم اگزوز افزایش دهد و کاتالیزور را خراب کند.

اهمیت استفاده از مکمل‌ بنزین

برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به موتور و کاهش هزینه‌های تعمیرات، استفاده از مکمل‌ بنزین ضروری است. این مکمل‌ها می‌توانند سطح اکتان سوخت را افزایش دهند و به عملکرد بهتر موتور کمک کنند. ما به شما مکمل بنزین سوپر اکتان بوستر رو پیشنهاد می کنیم که در میان مصرف کنندگان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید